فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

 

 

درخت بادام به بلندي 8 متر مي رسد . درختي است زيبا كه از زمانهاي قديم در نواحي مركزي و غربي آسيا مخصوصا افغانستان و ايران ، سوريه و فلسطين پرورش مييافته است .ريشه درخت بادام بسيار قوي است . اين درخت مي تواند حتي با كمي رطوبت نيز رشد كند .برگهاي آن بيضي ، باريك ، نوك تيز و برنگ سبز مي باشد . گلهاي آن بسيار زيبا و برنگ صورتي است . در اوائل بهار شكوفه هاي بادام ظاهر مي شود .
بطور كلي دو نوع بادام وجود دارد :
1- بادام شيرين  Sweet Almond
2- بادام تلخ      Bitter Almond
ميوه درخت بادام بصورت شفت مي باشد كه قشر خارجي آن سبز رنگ و پوشيده از كرك است كه در داخل آن بادام با پوست سخت وجوددرد . در ابتداي تشكيل ميوه پوشش خارجي سبز رنگ و گوشت در است كه پوشيده از كرك است و هنوز بردستي رشد نكرده كه آنرا چغاله بادام Amandon مي نامند كه داراي خواص مخصوص مي باشد . پس از رسيدن بادام بتدريج پوشش خارجي سبز رنگ خشك شده و پوست آن نيز سفت و سخت مي شود و مغز بادام در داخل آن رشد كرده و آماده استفاده مي شود .

 



ادامه مطلب ...

     

 

يونجه گياهي است علفي و چند ساله كه ارتفاع آن تا يك متر ميرسد برگهاي آن داراي سه برگچه مي باشد  برگچه هاي نوك تيز، سبز رنگ و بيضي شكل است .
گلهاي يونجه بشكل سبز و برنگ بنفش تيره  يا آبي روشن است ميوه يونجه مانند صدف بوده و دانه داخل ميوه مانند لوبيا ولي كوچكتر از آنزمي باشد  .
يونجه ريشه اي بسيار عميق درد و ريشه آن تا سه متر بداخل زمين نفوذ مي كند و بنابراين منبع ويتامين ها و مواد معدني است كه از خاك مي گيرد .
يونجه از زمانهاي بسيار قديم در ايران كشت مي شده است و در حدود پنج قرن قبل از ميلاد مسيح از ياران به يونان برده شد و در قرن هفتم بعد از ميلاد به اروپا راه يافت . يونجه در ايران در مناطق مركزي و جنوبي به مقدر بسيار زياد كشت مي شود .
زنبور عسل گل يونجه را دوست درد واز آن شهد زيادي  بدست مي آورد و تبديل به عسل مي كند .

پرورش اين گياه در قديم براي تهيه علوفه چهارپايان بوده ولي در حال خاضر بعلت درا بودن مواد مغذي به مصرف غذايي نيز مي رسد .

 



ادامه مطلب ...
تاریخچه
در ابتدا گمان می‌شد که تنها یک ویتامین ب وجود دارد؛ ولی پس از مدتی تفاوت‌هایی در ساختار و خواص شیمیایی این ویتامین‌ها که اغلب باهم در غذا یافت می‌شوند کشف شد. بنابراین، علاوه بر نام‌های جدیدی که به هر کدام از آن‌ها داده شد، نامگذاری ب۱، ب۲ و غیره نیز نگاه داشته شد.
عملکرد
ویتامین‌های گروه ب به طور کلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش دارند لذا موجب افزایش متابولیسم بدن شده و رشد و تقسیم سلول‌ها را افزایش می‌دهند. این ویتامین‌ها در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند؛ و برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها ضروری هستند.
ویتامین‌های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، و سلامتی پوست و اعصاب می‌گردند.همچنین در تحقیقی نشان داده شده‌است که افرادی که ویتامین ب زیادی در خون خود دارند حتی اگر سیگاری باشند با خطر کمتری در ابتلا به سرطان ریه مواجه هستند.


ادامه مطلب ...

 

با ويتامين A بيشتر آشنا شويم
سالومه آرمين ـ كارشناس تغذيه
اوايل قرن بيستم به تعدادى موش در آزمايشگاه، غذاهايى به طور تصادفى مى‏دادند كه فاقد ويتامين Aبود و بعد از مدتى، توليدمثل و رشد موشها دچار اختلال شد و همچنين مرگ و مير آنها افزايش يافت. مقدار كمى شير به غذايشان افزودند و مشاهده كردند كه مرگ و مير موشها كاهش يافت و توليد مثل آنها نيز برقرار شد. فاكتورى را كه از شير استخراج كردند به نام «ويتامين A» شناختند. دانشمندان اظهار داشتند كه شير ماده‏اى است كه براى زندگى و توليد مثل انسان نيز مفيد است.
پژوهشهاى ديگر نشان داد كه علاوه بر غذاهاى با منشأ حيوانى در گياهان زرد مانند هويج نيز ماده‏اى وجود دارد كه عمل ويتامين A را دارا مى‏باشد. اين ماده، همان كاروتن است كه از واژه «كاروت» به معنى هويج گرفته شده است. كاروتن كه به طور طبيعى در هويج وجود دارد، خود نمى‏تواند عمل ويتامين A را انجام دهد، اما قابليت آن را دارد كه در بدن انسان به ويتامين A تبديل شده و نقش ويتامين مذكور را ايفا نمايد.
بتاكاروتن، يك پيش‏ساز ويتامين A با رنگ زرد است و در سال 1324 (1945م) توليد شده است. (1)«FDA» مصرف آن را جهت استفاده به عنوان رنگ مصنوعى در غذاها تأييد كرده است. به مقدار وسيعى در ژلاتين، مارگارين، آشاميدنيهاى غير الكلى، مخلوطهاى كيك و محصولات غلات به كار مى‏رود.

 



ادامه مطلب ...

 

 

 

مفاهیم پایه: 

طبق نظریه ، نسبیت عام ، گرانش انحنا دهنده فضا زمان است. فضای حول ستاره به نحو بارزی خم می شود در لحظه ای که هسته ستاره تبدیل به حفره سیاه می شود. این جرم خطوط فضا زمان را مانند پیله ای به دور خود می پیچد. امواج نوری کم تحت زوایای خاصی به سمت سیاه چاله روان می شود.
افق حادثهدر راه شیری

در سطح کره ای که هم مرکز نقطه یکتایی سیاهچاله است، تجمع می کنند. در فاصله معینی از سیاهچاله که بسته به جرم ستاره رمبیده دارد، جاذبه آنچنان زیاد است که نور نمی تواند فرار کند به این فاصله افق حادثه گفته می شود. 
 
ساختار سیاهچاله ها:                                          
با حل استاتیک غیر چرخشی با تقارن کروی برای معادلات میدان اینشتین این نکته مشخص می شود که سیاهچاله ها که از یک سمت به صورت چاه عمل می کنند، در سطح دیگری به صورت چشمه عمل می کند. یعنی می تواند دو سطح مختلف فضا زمان را از جهان های گوناگون یا دو نقطه بسیار دور از جهان خودمان را به هم متصل کند. که به این حالت کرم چاله یا پل اینشتین رزن گفته می شود. 
 
سیاهچاله ها چگونه به وجود می آیند؟
هر چه ستاره های نوترونی بزرگتر باشد کشش جاذبه ای داخلی آن نیز بیشتر خواهد بود. در سال 1939 او پنهایمه فکر کرد که نوترون ها نمی توانند در برابر همه چیز مقاومت کنند. به نظر او اگر یک چیز در حال از هم پاشیدن بزرگتر از 3/2 برابر اندازه خورشید بود، آنگاه نه تنها الکترون ها بلکه نوترون های آن نیز در هم می شکست.

همچنین باید بدانیم که وقتی نوترونها در هم شکستند دیگر هیچ چیز مطلقا وجود ندارد که از ، در هم پاشیدن ستاره جلوگیری کند. اگر شما خود را روی سطح یک توده در حال از هم پاشیدن تصور کنید، آنگاه شما با فرو ریختن آن جسم به مرکز آن نزدیکتر و نزدیکتر خواهید شد. و بنابراین نیروی جاذبه بیشتر و بیشتری را حس خواهید کرد. تا هنگامی که ستاره به مرحله کوتوله سفید برسد، شما بیش از 1.016 تن وزن پیدا خواهید کرد.


وقتی که ستاره به در هم پاشیدن ادامه داد و از مرحله ستاره نوترونی هم گذشت و به طور کامل از هم پاشید، وزن شما از 15000 میلیون تن بیشتر و بیشتر خواهد شد. اگر سیاهچاله به اندازه کافی به ما نزدیک بود، می توانستیم نیروی جاذبه بر آن را حس کنیم. اما وقتی یک سیاه چاله در میان ستاره ها خیلی دورتر از ما قرار دارد، آیا می توانیم وجود آنرا اثبات کنیم؟ برای این منظور اخترشناسان دو راه آشکار شدن حدس می زنند.
  • اول از روی جرم سحابی برای مثال اگر آنها جرمهای تمام ستارگان موجود در یک خوشه ستاره ای مرئی به طور قابل ملاحظه ای کمتر از جرم خوشه وجود داشته باشد، مرکز کهکشان ها به عنوان مکانهایی تلقی می شوند که در آنها سیاهچاله ها وجود دارند. زیرا چگالی مواد در آنجا زیاد است.
 
  • راه دوم نیز این بوده که اگر چه hc سیاهچاله ها هیچ تشعشعی خارج نمی شود اما چیزهایی که در سیاهچاله ها سقوط می کنند به هنگام سقوط اشعه ایکس از خود منتشر می کنند و هر چیز کوچکی که در سیاهچاله ها سقوط کند تنها مقدار کمی اشعه ایکس از خود منتشر می کند. این مقدار برای کشف آن در فاصله میلیون ها میلیون کیلومتری کافی نخواهد بود.

در سال 1971 یک دانشمند انگلیسی به نام استفن هاوکینگ عنوان کرد که این واقعه به وجود آمدن سیاهچاله ها هنگامی که جهان نخستین انفجار بزرگ خود را آغاز کرد اتفاق افتاده است. هنگامی که تمامی مواد تشکیل دهنده جهان منفجر شد، مقداری از این مواد آن چنان به هم فشرده شدند که تبدیل به سیاهچاله گشتند. وزن برخی از این سیاهچاله ها ممکن است به اندازه وزن یک سیاره کوچک و یا از آن کمتر باشد. و وی آنها را سیاهچاله کوچک نامید. 
 
نتایج تحقیقات هاوکینگ:                                           
هاوکینگ
  • سیاهچاله ها می توانند وزن از دست بدهند
  • مقداری از انرژی جاذبه ای آنها در خارج ازمحدوده شعاع شوارتز شیلد ستاره به ذرات ماده تبدیل می شود.
  • ممکن است این ذرات به فضای بیرون بگریزند از این طریق مقداری از مواد تشکیل دهنده سیاهچاله های بزرگ که به اندازه یک ستاره وزن دارند، برای تبخیر همه مواد تشکیل دهنده اش میلیون ها میلیون سال وقت لازم است. درحالی که در این مدت خیلی بیشتر از این مقدار ماده به آن اضافه می شود. بنابر این هیچگاه از طریق تبخیر وزن آن کاسته نمی شود.
  • هر چه سیاهچاله کوچکتر باشد سرعت تبخیر آن بیشتر است یک سیاهچاله کوچک واقعی باید بیشتر از مقدار ماده ای که به خود جذب می کند وزن از دست بدهد. بنابر این سیاهچاله کوچک باید بوسیله تبخیر کوچکتر و کوچکتر شود و بالاخره هنگامی که دیگر خیلی خیلی کوچک شد یک مرتبه تبخیر آن حالت انفجاری بخود گرفته و تشعشعاتی حتی با انرژی بیشتر از اشعه ایکس منتشر کند. اشعه منتشر شده از این طریق اشعه گاما خواهد بود

  • سیاهچاله های کوچکی که 15 میلیون سال پیش هنگام نخستین انفجار بزرگ جهان ایجاد شده اند، اکنون ممکن است در حال ناپدید شدن باشند. هاوکینگ اندازه اولیه آنها و نوع اشعه گامایی را که هنگام انفجار تولید می کنند، حساب کرد.
 
مجهولات سیاهچاله ها:                                        

اگر ستاره شناسان بتوانند نوع پرتوهایی که هاوکینگ پیش بینی کرده است، شناسایی کنند، مدرک خوبی برای تایید تشکیل و وجود سیاهچاله بدست خواهد آمد. اما تاکنون پرتوهای پیش بینی شده کشف نشده اند. با این حال هر لحظه ممکن است این پرتو ها شناسایی شوند.

دلیل تابش اشعه ایکس از حفره سیاه این است که جرمی که توسط طوفانهای ستاره ای خود ستاره ، از سطح آن می گریزند، در فاصله مناسبی که به حفره سیاه رسیدند، توسط حفره شکار می شوند. و در مداری به دور حفره شروع به چرخش کرده و به این ترتیب شکل یک دیسک عظیم را تشکیل می دهند.
 

دیمر - کنترل لامپ، موتور، هیتر

·       تابحال حتما براتون پیش آمدکه نیاز کنترل نور یک لامپ داشته باشید. مثلانور چراغ مطالعه و یا نور لامپ اتاق؟
·       آیا زمان کار با هویه نیاز داشتید که گرمای هویه را کنترل کنید، تا احتمال صدمهدیدن قطعات مدارتان کم  شود؟
·       آیا مواقعی پیش آمده که بخواهید سرعت یک موتور را تغییر بدهید مثل سرعت موتوریک فن؟
·       آیا ....
 
در این مقاله من تصمیم دارم که طرز ساخت یک دیمر تک فاز را برایشما شرح بدم، این مدار از قطعات بسیار کمی تشکیل شده و براحتی میتوانید با صرف زمانو هزینه بسیار کم آن را ساخته و در منزل و یا محل کار از آن استفاده کنید.
 
  اخطار
 بدلیل اینکهدر این مدار از ولتاژ  برق شهر (220 ولت) استفاده شده لذا حتما نکات ایمنی مربوط یهایزولاسیون رعایتگردد.
 
در این مدار با تغییر مقاومت ثابت زمانی شارژ و دشارژ خازن تغییرمی‌کند، که باعث تغییر زاویه آتش در ترایاک و در نتیجه تغییر مقدار ولتاژ  موثر دوسر بار می‌شود. دقت کنید به دلیل استفاده از دیاک در این مدار  کمترین ولتاژ ورودیبه ولتاژ تحریک دیاک وابسته است. یعنی در حدود 35 ولت.
بدلیل روشن و خاموش شدن مداوم ترایاک در این مدار، نویز تولیدمی‌گردد که من توصیه میکنم یک  خازن سرامیکی 4.7 میکروفاراد 400 ولتی به صورت موازیبا پریز قرار دهید.
لیست قطعات
1.    ترایاک BT136
2.    دیاک
3.    خازن عدسی 0.1 میکروفاراد
4.    مقاومت 1 کیلو اهم
5.    کلید ولوم 500 کلیو اهمی
6.    پریز توکار
7.    قاب آداپتور
8.    سر ولوم
9.    برد مدار چاپی، سیم، لحیم، روغن لحیم و ...
 

چشمک زن همه فن حریف!

زمانی که من در دوره راهنمایی درس میخواندم، مجله کیهان علمی راهر ماه مطالعه میکردم. البته این مجله بعدها چاپ نشد. در یکی از شماره‌های این مجلهمدار چشمک زن زیر را قرار داده بودند که به علت سادگی و اینکه ازقطعات خیلی کمی تشکیل شده بود نظر من را جلب کرد و آن را ساختم، داخل دو شاخبرق جاسازی کردم و بعنوانتستر برق شهراز آن استفاده میکردم. یکبار که اینمدار را به مدرسه برده بودم تابه یکی از دوستانم نشان بدهم، به طور اتفاقی متوجه نکته جالبی در مورد این مدارشدم. آنهم این بود که اگه من اینمدار را با خودمسری قرار می‌دادم(مثل حالتی که ازفاز متر استفادهمیکنید) باز هممدار با توجهمقاومت زیاد بدن وجریان بسیار کم عبوری کار میکرد!!!
 
 
 
به دلیل کوچک بودن اینمدار از آن در جاهای مختلفبنا به سلیقه و نیاز خود استفاده کنید. مثلا من اینمدار را دردوشاخبرق قرار دادم و بعنوانتستر برق شهر استفاده کردم. از دیگر کاربردهای اینمدار میتوان به :
·        تستر فیوز برق شهر، به این صورت که باموازی بستن اینمدار بافیوز به محض اینکهفیوز بسوزدمدار شروعبه کار میکند و شما براحتی میتوانید متوجهفیوز معیوب شوید.
·        درمداراتی که بابرق شهر سر وکار دارند، از اینمدار میتوان بعنوان نشانگر وجودبرق شهر درمدار استفاده نمود.
·        تستر شبکه مخابرات و مشغول بودن خط، به دلیل اینکه اینمدار بهازایولتاژهای بالای 35ولت ( چهمتناوب و یامستقیم ) کار میکند و  از طرفیولتاژ خطوطتلفن در حالت عادیولتاژی درحدود 50ولت مستقیم دارند. لذا با قرار دادن اینمدار بصورتموازی با خطوطتلفن میتواناز وجودولتاژ در خط اطمینان حاصل نمود از طرفی زمانیکه خطتلفن مشغول باشد،ولتاژ آن به حدود 6ولت کاهش پیدا میکند که در این حالتمدار چشمک نخواهدزد و شما بسادگی میتوانید متوجه مشغول بودن خط بشوید.
·        اگر شما هم ایده‌ای در مورد اینمدار داشتیدآنرا برای من ایمیل کنید تا در اینجا به نام خودتان ثبت شود.
 
همانطور که در نقشهشماتیک مدار مشاهدهمیکنید اینمدار ابتدا از طریقدیود D1 ولتاژ ورودی را یکسو میکند. سپس اینولتاژ در دوسرخازن مدار قرار گرفته واز طریقمقاومت R2 خازن شروع بهشارژ میکند. همانطور که میدانیدخازن تمایلدارد تا پس گذشت پنج ثابت زمانی بهولتاژ ورودی (که در اینجا 220ولت برق شهر است) برسد، ولی به علت اینکه کلولتاژ خازن در این حالت بر رویدیاک افتکرده ودیاک نیز خاموش است. لذا به محض رسیدنولتاژ خازن به سطحتریگر دیاک،دیاک آتش کرده و شروع بههدایت میکند. در نتیجهولتاژ دوسرخازن از طریقدیاک ومقاومت 680 اهمی بر رویLED دشارژ میشود کهباعث روشن شدن اینLED میگردد. بادشارژ کاملخازن،دیاک مجددا به حالت قطع رفته وخازن شروع بهشارژ شدن میکند و این روند به همین شکل تکرار میگردد.
 
لیست قطعاتمدار :
·       دیود 1N4004
·       دیاک
·       LED قرمز
·       خازن 22uF 50v
·       مقاومت 470 کیلواهمی
·       مقاومت 680 اهمی
 

تایمر راه پله - Stair Timer

در ساختمانهای چند طبقه برای کنترل روشنایی راه پله از مدارت گوناگونی استفاده میشود. ساده ترین مدار، همان مدار کلید تبدیل است که اکثرا برای آپارتمان دو طبقه استفاده میشود که همه با آن آشنا هستید. اما برای طبقات بیشتر، کلید تبدیل گزینه چندان مناسبی نیست. و یکی از معایب آن احتمال روشن ماندن لامپ در صورت فراموش کردن است.
تصویر شماره 1
 
روش دیگری که کاربرد زیادی هم دارد استفاده از تایمر راه پله است(تصویر شماره 1). همانطور که از نام آن هم پیداست ، نوعی تایمر با هدف خاص میباشد. طبقات ساختمان هر قدر هم باشند شما فقط به یک تایمر نیاز دارید و علاوه بر آن فقط برای هر طبقه یا جلوی در هر واحد یک کیلد فشاری لحظه ای قرار میگیرد که سیم بندی آن هم بسیار ساده است. تمامی کلیدها با هم موازی میشوند.(تصویر شماره 2) در صورتیکه کلیدی زده شود تایمر شروع بکار کرده و لامپها را روشن میکند و پس از گذشت زمان معینی که قابل تنظیم نیز هست، لامپ ها خاموش میشوند. و دیگر نیازی به خاموش کردن از طرف اهالی ساختمان نیست و مشکل فراموش کردن ، خاموشی روشنایی بعد از استفاده ، برطرف شده است.
 تصویر شماره 2
 
 
 
مدارات تایمر راه پله انواع مختلفی دارند که به لحاظ نوع عملکرد میتوان به سه دسته مکانیکی ، الکترومکانیکی و الکترونیکی تقسیم بندی نمود. ما در اینجا نمونه الکترونیکی را بررسی میکنیم. البته نوع سیم بندی نیز در انواع مختلف با هم متفاوت است. که نمونه مورد نظر ما فقط از سه سیم استفاده میکند و درنتیجه استفاده از آن بسیار ساده خواهد بود.
تصویر شماره 3
 
 مدار این تایمر بسیار ساده بوده و از قطعات کمی نیز تشکیل شده است.(تصویر شماره 3) در صورت اتصال برق به مدار اتفاق خاصی روی نمیدهد. اما زمانیکه شما کلید را میزنید برق از طریق پایه مشترک وارد تایمر میشود. پس از عبور از مقاومت R1 و خازن C1 که بعنوان کاهنده ولتاژ عمل میکنند ولتاژ وارد مدار یکسوساز پل شامل دیودهای D1,D2,D3,D4 میشود. سپس این ولتاژ توسط خازن C2 صاف شده  و مدار را تغذیه میکند. بخشی از جریان تولیدی از طریق مقاومت R3 وارد دیود D5 میشود که باعث روشن شدن آن خواهد گشت. از طرفی بدلیل دشارژ بودن خازن C3 آی سی تایمر 555 عمل میکند و خروجی آن فعال میشود. با فعال شدن خروجی  رله عمل کرده و کنتاکت آن بسته میشود. با بسته شدن این کنتاکت فاز مستقیما به پایه ورودی مشترک مدار وارد میشود و در صورتیکه دست از روی کلید برداشته شود برق مدار قطع نخواهد شد(حالت خود نگه دارندگی). و در نتیجه لامپ ها نیز روشن باقی می مانند. از طرفی خازن C3 از طریق مقاومت R2 و ولوم RV1 شارژ میشود. زمانیکه ولتاژ ان به سطح ترشلد برسد، خروجی آی سی 555 پایه 3 غیر فعال میشود و رله نیز خاموش و قطع میشود. با قطع رله برق مدار نیز قطع خواهد شد و لامپ ها نیز قطع می گردند.
تصویر شماره 4
 
در این حالت بدلیل اینکه برق ورودی پل دیود ها قطع شده ولتاژ خروجی نیز کم میشود و چون این ولتاژ به آند دیود D6 نیز متصل است، و از طرفی کاتد این دیود هم به سر مثبت خازن C3 متصل است. بدلیل بالاتر بودن ولتاژ کاتد نسبت به آند دیود روشن شده و خازن C3 از این طریق دشارژ میشود. تا برای کار مجدد مدار آماده شود. به انیمیشن موجود در تصویر 4 دقت کنید.
در مدارات تایمر راه پله معمولا برای روشن نگه داشتن دائم روشنایی نیز کلیدی را در نظر میگیرند. که با زدن این کلید در صورتیکه کسی یکی از شستی ها طبقات را بزند مدار روشن شده و روشن نیز باقی می ماند و لامپها خاموش نمیشوند. در این مدار هم کلیدی موازی با خازن C3 قرار گرفته. در صورتیکه این کلید بسته شود. با زدن یکی از کلیدهای طبقات مدار روشن میشود. اما بدلیل اینکه این کلید خازن را اتصال کوتاه کرده عملا ولتاژ پایه های 6 و 2 آی سی 555 صفر باقی مانده و بالا نمیرود و در نتیجه آی سی بصورت دائم خروجی را فعال نگاه میدارد. تا زمانیکه مجددا این کلید به حالت باز برگردد.
امیدوارم که توضیح این مدار برای شما مفید بوده باشد. من سعی کردم با بررسی یک نمونه صنعتی و تحلیل و ساخت انیمیشن عملکرد مدار شما را با نحوه عملکرد این مدارات که اکثر به همین شکل هستند آشنا کنم. در عین حال که بررسی این مدار شما را با تکنیک های طراحی صنعتی مدارات نیز آشنا میکند.
 

 

تایمر راه پله دیجیتالی Digitally Stair Timer

قبلا با یک نمونه از مدارات رله راه پله آشنا شدید. در اینجا قصد دارم مدار دیگری را برای شما بررسی کنم. این مدار نیز از یک آی سی 555 برای اندازه گیری زمان استفاده کرده و از این جهت با مدار قبلی شباهت زیادی دارد. اما فرق این مدار با مدار قبلی نحوه نتظیم زمان است. در مدار قبلی از یک ولوم جهت تنظیم زمان استفاده کرده بود. اما این مدار بجای این کار از یک مدار دیجیتالی استفاده کرده که بصورت تاچ یا همان لمسی عمل میکند. و با هر بار تاچ شدن زمان بر روی مقدار جدید تنظیم میشود، و البته برای اینکه کاربر هم از مقدار تنظیم شده مطلع شود تعدادی LED نشانگر نیز بر روی آن قرار داده شده. که با هر بار تاچ شدن یکی از LED ها روشن میشود که نشان دهنده زمان جدید است.(تصویر 1)
تصویر 1

 

همانطور که مشاهده میکنید این مدار بسیار جذاب تر از مدار قبلی است. اما نحوه تاچ کردن در این مدار چگونه پیاده سازی شده است؟ اگر به مدار دقت کنید با توجه به ترمینال خروجی آن که در تصویر پیداست میتوان حدس زد که مدار ابعاد کوچکی دارد، و طراح با استفاده از هنر و تکنیک طراحی توانسته این مدار را با کمترین قطعات طراحی کند. و برای شما دوستان هم حتما روش و چگونگی انجام اینکار جالب است. بخصوص که با ایده گرفتن ازاین مدار میتوانید طرحهای مشابه را نیز طراحی و پیاده سازی کنید. پس با ما همراه باشید تا به بررسی این مدار بپردازیم.
 
در این مدار از یک صفحه فلزی برای لمس توسط کاربر استفاده شده است. این صفحه از طریق مقاومت R6 به بیس ترانزیستور Q3 متصل است. این ترانزیستور با ترانزیستور Q2 بصورت دارلینگتون بسته شده است. در نتیجه هر وقت شما صفحه فلزی را لمس میکنید بدلیل وجود مقداری ولتاژ خفیف در بدن این ولتاژ باعث تحریک بیس ترانزیستورها میشود و جریانی از سمت کلکتور خود به امیتر منتقل میکنند. این جریان با عبور از خازن C6 در آن بصورت ولتاژ ذخیره میشود و با رسیدن به حد معینی باعث تحریک ورودی کلاک شمارنده ده دهی 4017 میشود. در صورتیکه دست از روی صفحه برداشته شود. دیگرترانزیستورها تحریک نشده و وخازن نیز از طریق مقاومت موازی با آن (R7) تخلیه  میشود و لتاژ آن دوباره به صفر برمیگردد .(تصویر 2)
تصویر 2

برای دیدن شکل بالا در ابعاد بزرگ تر  اینجا کلیک کنید

شمارنده 4017 با هر بار تحریک شدن کلاک آن یکی از ده خروجی خود را یک میکند و سایر خروجی ها در سطح صفر باقی می مانند. زمانیکه خروجی اول فعال میشود ، دیود D8 روشن میشود و باعث روشن شدن LED اول (D18 ) میشود. البته مقاومت R8 مانع از عبور جریان زیاد دیود فوق میشود. از طرفی ولتاژ خروجی از 4017 از طریق مقاومت 180 کیلواهمی R3 باعث شارژ شدن خازن C4 میگردد. در صورتیکه ولتاژ به حد آستانه تحریک پایه 6 آی سی 555 برسد باعث صفر شدن خروجی آی سی پایه 3 میشود و پایه 7 آی سی نیز صفر میشود و خازن را دشارژ کرده و ولتاژ دوسر آن را صفر نگاه میدارد. به عبارت دیگر هنوز رله فعال نشده و فقط شما زمان را بر روی حالت اول که 1 دقیقه است انتخاب کردید.
حال اگر کسی یکی از کلیدهای راه پله را بزند ولتاژ برق شهر از طریق پایه مشترک رله و تیغه بسته آن به ورودی بیس Q1 از طریق مقاومت R5 و دیود D5 میرسد.و با توجه تقسیم ولتاژی که بین مقاومت R5 و مقاومت R4 انجام میشود 55 هزارم آن به بیس ترانزیستور خواهد رسید. مثلا اگر ولتاژ برق را 220 ولت در نظر بگیریم ، ولتاژی در حدود 1.2 ولت به ترانزیستور خواهد رسید و این ولتاژ برای روشن کردن آن کفایت میکند. و درنتیجه ولتاژ کلکتور آن به حدود صفر رسید و چون کلکتور به پایه 2 آی سی متصل است، این پایه تحریک شده و خروجی آی سی فعال میشود و رله روشن میشود. با روشن شدن رله تیغه بسته آن باز میشود عملا دیگر ترانزیستور Q1 از حالت تحریک خارج میشود. از طرف دیگر تیغه باز رله نیز بسته میشود و فاز را به ترمینال مشترک COM منتقل میکند، در نتیجه لامپ ها از طریق رله روشن باقی می مانند.
از طرف دیگر پایه 7 آی سی قطع شده و خازن آزاد میشود و شروع به شارژ شدن به ترتیبی که در بالا به آن اشاره شد میکند. و پس از طی زمان معین با رسیدن ولتاژ آن به آستانه تحریک آی سی 555 ، باعث قطع رله و بازگشت مدار به حالت اول میشود(لامپ های روشنایی نیز خاموش میشوند) و پایه 7 مجددا صفر شده و خازن را دشارژ کرده و آنرا در سطح صفر نگه میدارد.
اما در صورتیکه خروجی دوم آی سی 4017 نیز فعال باشد به دلیل اینکه آند دیود D9 به آند D8 متصل است، دیود D9 روشن شده و D8 خاموش میشود و تاثیری در عملکرد مدار نخواهد داشت، دلیل اینکار از سوی طراح این بوده که در این مدار 7 حالت مختلف در نطر گرفته شده که 6 تای آن برای زمانهای مختلف و آخری برای حالت دائم روشن است. و از طرفی آی سی 4017 ده خروجی دارد که طراح سه خروجی اضافه را بعنوان حالت مشترک در نظر گرفته است.
در صورتیکه خروجی سوم فعال شود LED دوم D19 روشن میشود که نشان دهنده زمان دو دقیقه است. در این حالت خازن C4 از طریق دو مقاومت 180 کیلو اهمی R9 و R3 شارژ میشود و در نتیجه زمان شارژ آن دو برابر حالت اول میشود. یعنی زمان از 1 دقیقه به 2 دقیقه میرسد.
با فعال شدن یکی از خروجی های چهارم تا ششم،LED سوم به نشانه زمان 5 دقیقه روشن میشود و خازن C4 از طریق سه مقاومت R10 و R9 و R3 شارژ میشود که مجموع این مقاومتها 470+180+180برابر 830 کیلو اهم میشود که حدود 5 برابر حالت اول خواهد بود.
با فعال شدن خروجی هفتم، LED چهارم به نشانه 10 دقیقه روشن میشود. که مجموع مقاومتهای R11 و R10 و R9 و R3 قرار گرفته در مسیر شارژ C4 زمانی در حدود 10 دقیقه تاخیر را ایجاد خواهد کرد.
با فعال شدن خروجی های هشتم و نهم نیز این مسئله تکرار میشود.
اما با فعال شدن خروجی دهم فقط LED هفتم روشن میشود و هیچ جریانی به سوی خازن C4 برای شارژ کردن آن ارسال نمیشود. در نتیجه خازن شارژ نشده و خروجی تایمر قطع نشده و لامپهای روشنایی بصورت دائم روشن خواهند بود.
در ساخت مدار دقت کنید که بدلیل ترسیم این مدار در نرم افزار پروتیوس خطوط تغذیه این آی سی ترسیم نشده که شما باید پایه 16 را مثبت تغذیه و پایه 8 را به منفی مدار متصل کنید.

به نظر من این مدار بسیار طراحی زیبا و شیرینی داشته و نشان دهنده هوش و تجربه بالای طراح آن است. اما نکاتی که در بالا بررسی نشد:

 توجه داشته باشید که شاید این شبهه برای شما بوجود آید که چرا وقتی یک LED مربوط به خروجی فعال 4017 روشن میشود LED های بالاتر و یا پایین تر روشن نمیشوند؟ دلیل آن این است که در این مدار هر LED که روشن شود، LED های پایین آن بدلیل اینکه آندشان به خروجی آی سی ها وصل است(دیودهای بین آی سی و LED روشن هستند) و این خروجی ها چون صفر هستند باعث خاموش شدن LED میگردند. اما LED های بالاتر با اینکه آندشان به دیود های سر راه خروجی آی سی وصل است، اما چون آند آن دیود به صفر بوده و از طرفی کاتدشان از طریق مقاومت طبقه پایین به ولتاژ متصل است عملا بدلیل در بایاس معکوس بودن خاموش هستند. حالا  دقت کنید تمام کاتد LED ها بهم وصل است و طبق قانون دیودها هر دیودی که که آندش به ولتاژ بالاتری وصل باشد، روشن میشود و ما بقی خاموش خواهند بود. در نتیجه فقط LED که مستقیما به خروجی فعال آی سی وصل است روشن خواهد بود.

خازن C7 که بصورت موازی با تیغه باز رله قرار گرفته خازن جرقه گیر است و از ایجاد جرقه در هنگام قطع و صل این تیغه رله جلوگیری میکند. که باعث افزایش عمر مفید کنتاکت های رله خواهد شد.

خازن C5 فقط در لحظه اولی که مدار به برق متصل میشود ویا در زمانهای که برق قطع و وصل میشود کاربرد دارد. به این صورت که هنگامیکه برق برای اولین بار وارد مدار میشود این خازن دشارژ بود و باعث میشود که بصورت اتصال کوتاه عمل کرده و لتاژ پایه 2 آی سی 555 را بالا نگاه میدارد و این آی سی تحریک نشده و خروجی را فعال نمیکند و لامپها بی جهت روشن نمیشوند. البته بعد از چند لحظه این خازن شارژ میشود و پایه شماره 2 به حالت عادی برگشته و مدار میتواند کار خود را انجام دهد.

مقاومت R14  جریان مدار را بصورت دائم مصرف میکند و شاید در نگاه اول کاربردی برای آن به نظر نرسد. اما در واقع این مقاومت دو کار انجام میدهد. یکی در زمان وجود برق و دومی در زمان قطع برق! هنگامیکه برق در مدار وجود دارد این مقاومت با مصرف ان مانع از افزایش ولتاژ مدار و صدمه دیدن قطعات میشود. دقت کنید که در این مدار ما رگولاتور ولتاژ نداریم و فقط یک خازن در ورودی مدار باعث کاهش ولتاژ برق شهر میشود و در صورت عدم مصرف جریان در مدار قاعدتا ولتاژ تا حد برق شهر افزایش پیدا میکند. البته در سایر مدارات مثل مدار تایمر راه پله قبلی این مقاومت با یک LED نیز سری شده بود که نشان دهنده وجود تغذیه در مدار باشد. اما کار دوم این مقاومت در زمان قطع برق این است که ولتاژ ذخیره شده در خازن C5 را که در بالا به آن اشاره شد را تخلیه کند تا این خازن با وصل مجدد برق بتواند وظیفه خود را انجام دهد.

 

شماره گير تلفن جادويي

  

در این مقاله یک مدار بسیار ساده که از قطعات کمی تشکیل شده را معرفی میکنم. طرح این مدار از یک برنامه تلویزیونی در ذهن من بوجود آمد! و مطمئن هستم که نظر شما دوستان عزیز را جلب خواهد کرد. چون این مدار در عین سادگی کاربردهای خارق العاده ای دارد. شما در این مقاله با موارد زیر آشنا میشوید :

 

  • چگونه از طریق این مدار از تلفن هایی که صفر آنها بسته شده استفاده کنید و شماره دلخواه را بگیرید!
  • چگونه از تلفن سکه ای استفاده کنیم بدون محدودیت در شماره گیری و بدون پرداخت هزینه!
  • وسیله مناسب برای افراد مسن و کودکان که در موارد خاص بتوانند شماره شما را بدون استفاده از شماره گیر تلفن بگیرند!
  • با این وسیله شما دیگر نیازی به استفاده از شماره گیر تلفن ندارید!
  • در این مقاله نحوه بدست آوردن شماره گرفته شده توسط افراد را خواهید آموخت!
  • چگونه شماره گرفته شده توسط یک بازیگر را فقط با تماشای فیلم بدست آوریم!
  • و . . .

در یکی از برنامه های شبکه 4 سیما به معرفی یک MP3 Player پرداخته شد و در مورد خصوصیات آن گفته شد که بدون نیاز به اتصال به خط تلفن و فقط با استفاده از گوشی میتوان شماره گیری کرد بدین صورت که فقط کافی است که شماره مورد نظر خود را در MP3 Player وارد کنید سپس دهنی گوشی را نزدیک آن کرده تا شماره گرفته شود. این موضوع برای من بسیار جالب بود که چطور چنین چیزی ممکن است؟

اما پس از کمی فکر متوجه ایده بکار رفته شدم. همانطور که میدانید جهت شماره گیری بر روی خطوط تلفن دو روش وجود دارد :

  1. روش پالس.
  2. روش تن.

در روش پالس که قدیمی ترین روش است به ازای هر رقم تعداد مشخصی پالس ارسال میشود. برای رقم 0 ، تعداد ده پالس و برای سایر ارقام به اندازه رقم پالس تولید میشود. مثلا برای 5 ، پنج پالس ایجاد میشود. اما اشکال این روش این بود زمان شماره گیری در اعدادی با تعداد ارقام ثابت با هم فرق داشت. مثلا برای گرفتن 111 سه پالس تولید میشد ولی برای 999 بیست و هفت پالس نیاز بود. و این باعث کندی شماره گیری میشد.

اما در روش جدیدتر برای هر شماره یک سیگنال صوتی با فرکانس معین تولید میشد که مشکلات سیستم قبلی دیگر در آن وجود نداشت. و در واقع MP3 Player فوق هم برای شماره گیری همین کار را میکرد و سیگنالهای صوتی را به دهنی منتقل میکرد و از طریق دهنی این اصوات به خط تلفن منتقل شده و شماره گرفته میشد.

من برای اینکه از این ایده مطمئن بشوم یک آزمایش ساده انجام دادم که شما هم همین الان میتوانید انجام دهید. من گوشی تلفن همراه خودم را کنار دهنی تلفن منزل نگه داشتم و صبر کردم تا بوق آزاد پخش شود، سپس شروع کردم شماره تلفن همراهم را گرفتم 09123812060 البته با همان موبایل خودم! بعد از چند لحظه گوشی همراهم شروع به زنگ خوردن کرد و بر روی آن شماره تلفن منزل بعنوان تماس گیرنده افتاد. مثل اینکه من با تلفن خانه شماره همراهم را گرفته باشم.

البته به این نکته توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید از گوشی همراه خود برای شماره گیری به روش بالا استفاده کنید حتما باید در تنظیمات گوشی ، صدای صفحه کلید را فعال کرده و بر روی تن یا DTMF تنظیم باشد و تا حد امکان میزان صدا را افزایش داده و سعی کنید در محیط اطراف صدا و نویز مزاحمی نباشد.

در مرحله بعدی من با میکروکنترولر ATmega8 مداری ساختم که بازدن یک کلید، تن های لازم را جهت شماره گیری تلفن همراهم تولید میکرد و از طریق بلندگوی کوچکی که بر روی آن نصب بود پخش میکرد و با گذاشتن دهنی هر تلفنی در کنار این مدار شماره من توسط آن تلفن گرفته میشد. و همانطور که میدانید در اکثر تلفن هایی که صفر آنها بسته است و یا شماره گیری در آنها محدود شده یا نیاز به انداختن سکه دارند در واقع شماره گیر تلفن محدود شده و یا قفل شده است. در نتیجه شما اگر از طریق دیگری شماره گیری را انجام دهید عملا از سد تلفن گذشته اید و صد البته که این مدار اینکار را انجام میدهد.

سورس بسکام این برنامه در زیر آورده شده است. همانطور که مشاهده میکنید برنامه بسیار ساده نوشته شده و با هر بار روشن شدن میکرو پالسهای تن تولید میشوند. شما میتوانید با تغییر دادن شماره من، شماره مورد نظر خود را وارد کنید.

 

 

'*********************************************
'* This Program Writing By : Hossein Lachini *

'* The Magic Tone Dialer                     *
'* For to get more details visit :           *
'*                 www.HLachini.com          *
'* Contact to me by : eLachini@Gmail.com     *
'* Mobile/SMS : +98 912 381 2060             *
'*********************************************
$regfile = "m8def.dat"
$crystal =
 8000000

Enable 
Interrupts

Dim Mobile As String * 12
Mobile = 
"09123812060"

Wait 3
Dtmfout Mobile , 50
End                     'end program

 

 نقشه مدار فوق نیز بصورت کوچک شده در زیر قابل مشاهده است :

این مدار برای صرفه جویی در مصرف باطری کلید بصورت سری با مدار قرار گرفته تا با زدن کلید مدار روشن شده سپس بعد از گذشت 3 ثانیه شروع به ارسال پالس تن میکند. دقت داشته باشید که برای درست عمل کردن این مدار حتما فیوز بیت های میکروکنترولر را جهت استفاده از کریستال خارجی تنظیم کنید.

این هم تصویری از مداری که توسط من ساخته شد.

 

برای دریافت سورس برنامه به همراه فایل شیبه سازی در محیط پروتیوس اینجا کلیک کنید.

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

 

 

 اما چند ترفند جالب جهت شماره گیری تلفن :

  1. اگر این مدار را کنار گوشی قرار دهید که دارای Caller ID یا همان مزاحم یاب باشد خواهید دید که با فعال شدن مدار شماره گرفته شده برروی آن نمایش پیدا میکند. حال اگر در هنگامی که فردی در یک فیلم در حال شماره گیری باشد شما براحتی با قرار دادن گوشی تلفن در کنار بلندگو تلویزیون میتوانید شماره گرفته شده را بر روی مزاحم یاب ببینید!
  2. اگر فاصله گوشی تا تلویزیون دور باشد شما کافیست از طریق یک وسیله مثل موبایل، صدای شماره گیر را ضبط و سپس در کنار گوشی پخش کنید!
  3. در خیلی از مراکز مثل بانکها و سازمانها و کارخانجات برای دسترسی به بخشهای مختلف یا استفاده از خدماتی همچون تلفن بانک، نیاز به شماره گیری تن دارید. اگر گوشی مورد استفاده توسط شما امکان شماره گیری تن ندارد نگران نشوید. کافیست که پس از شماره گیری مرکز مورد نظر برای ارسال فرامین تن به آن مرکز ، گوشی موبایل خود را در کنار دهنی بگیرید و ...
  4.  و هزاران ایده و ترفند دیگر که شما میتوانید برای ما ارسال کنید تا در اینجا درج شود یا در بخش نظرات وارد کنید.

منبع تغذيه ديجيتالي صفر تا سي ولت با Atmega8-PWM 

مدارمنبع تغذيه ديجيتالي صفر تا سي ولت بااستقبال خوبي مواجه شد و بسياري از دانش آموزان ، دانشجويان و حتي مراكز صنعتي نيزاين مدار را ساختند و از نتيجه آن ابراز رضايت كردند.
با توجه به اين استقبال خوب من تصميم گرفتم كهمنبع تغذيه فوق رابا همان امكانات قبلي ولي با استفاده از قطعات كمتري طراحي كنم. همانطور كه ميدانيدمنبع تغذيه قبلي از يك شبكهمقاومتي جهت تبديل مقاديرديجيتال بهآنالوگ استفاده ميكرد كه شامل 17مقاومت بود. وليدر طرح جديد بجاي اينمقاومتها از يكخازن ومقاومت استفاده شده!
 
بله ، استفاده از دو قطعهخازن ومقاومت باعث شدكه حجممدار كمتر و در نتيجهمدار ساده تر وارزانتري داشته باشيم. البته از دقت آن كم نشده و حتي به آن اضافه شده.
 
پسورد تمامی فایل ها : http://puls.loxblog.com
 
جهتدانلود نقشه مدار به همراه كد  Hex برنامه اینجا کلیک كنيد
 
جهت دانلود نقشهPCB میتوانید اینجا کلیک کنید
 

 

مدار دزدگیر با امکان شماره گیری

 در ذيل بعضی از توضيحات اضافی را در مورد مدار میدهیم

 

 1.     سنسور مورد استفاده به شماره D203B يا D204B يااحتمالا با هر سنسورPIR ديگری کار خواهد کرد. بنده سنسورD204B را از جمهوري همان مغازه ايکه انواع واقسام سنسورها و پيزوها رو داره به قيمت هزار تومان و لنز پلاستيکی مخصوص آنرا به قيمت پانصد تومان خريدم .(بدون لنز مخصوص حساسيت آن خيلی کم ميباشد حدود يک متر و با لنز تاپنج متر را به خوبی جواب گرفتم)

 

2.     از مدار پيشنهادی در ديتاشيتD203B استفاده کردم که عملکرد خوبی دارد و سيگنال خروجی سنسور را طی چهار مرحله تقويت می کند در مدار تقويت سنسور مقاومت RS جهت تعيين ولتاژ افست سيگنال خروجی سنسور، مقاومت R3 جهت کاهش مقاومت بين پايه های يک و دو ای سی جهت تقويت بيشتر، همچنين جهت تقويت بيشتر ميتوان به جای R11 از پتانسيومتر يا مقاومت بين 1 الی 3 مگا اهم استفاده نمود.
 
3.     به علت حساسيت مدار و سنسور که مبتنی بر امواج گرمايي مادون قرمز متصاعد از محيط ميباشد، سنسور بايستی از نزديکی منابع نويز و گرما مانند گرمای منبع تغذيه بدور باشد.
 
4.     تنها زمانی سنسور ميتواند انسان را تشخيص دهد که انسان از مقابل آن عبور کرده يا حرکت داشته باشد.
 
5.     زمانيکه تغذيه مدار وصل شود ال ای دی مدار بمدت حدودا 3 ثانيه روشن ميشود (و خروجی مدار هم يک ميشود) پس از خاموش شدن ال ای دی هم تا حدود 15 ثانيه بعد مدار فعال نمی شود در نتيجه زمانيکه تغذيه مدار وصل ميشود بايد حدودا 20 ثانيه صبر کرد از انجائيکه چند ثانيه اول خروجي مدار يک ميشود بنابراين مجبور شديم ابتدای شروع بکار ميکرو هم چند ثانيه تاخير ايجاد کنيم.
 6.     از آنجا که خروجی ميکرو را نمی توان مستقيما به خط تلفن وصل کرد(عدم تطبيق امپدانس و سيگنال زنگ که ولتاژ بالايي دارد و همچنين نمی خواهيم دائما خط تلفن اشغال شود) به ناچار از چوک تلفن و رله استفاده شده. 
7.     از آنجائيکه فيوز بيتCKOPT راهم فعال ميکنيم پس درنتيجه خازنهای داخلی ميکرو که دو عدد خازن36PF ميباشند فعال ميشوند و ديگر نيازی برای خازن بيرونی جهت اتصال به ميکرو نيست و کريستال به تنهايي کافی است.
 
  1. سورس برنامه میکرو توسط بسکام :

'*********************************************
'* This Program Writing By : Hossein Lachini *
'* The Magic Tone Dialer                     *
'* For to get more details visit :           *
'*                 www.HLachini.com          *
'* Contact to me by : eLachini@Gmail.com     *
'* Mobile/SMS : +98 912 381 2060             *
'*********************************************
$regfile = "m8def.dat"
$crystal = 8000000
Config Portb.= Output
Ddrb.= 1
Portb.= 0
Dim Mobile As String * 12
Mobile = "09123812060"
Enable Interrupts
Wait 10
Do
If Pinb.= 1 Then
Set Portb.0
Wait 2
Dtmfout Mobile , 50
Wait 10
Reset Portb.0
Wait 10
End If
Loop

 جهت دانلود نقشه و برنامه این مدار اینجا کلیک کنید

جهت دانلود فایل دیتاشیت سنسور اینجا کلیک کنید

 

ساعت دیجیتال توسط ATmega8

دراین پروژه قصد داریم به معرفی یک ساعت دیجیتال با میکرو AVRATMEGA8 بپردازیم.درابتدا با پیکره بندی کردن ساعت داخلی این میکرو درمحیط BASCOM آشنا می شویم.توجه داشته باشید برای راه اندازی این ساعت به یک کریستال با مقدار32/768 نیاز پیدا میکنید. در ادامه پایه و اساس نمایش اعداد بر روی سون سگمنت ( 7SEGMENT ) را توسط این برنامه بررسی میکنیم. همانطور که میدانید ساعت داخلی میکروهای AVR از طریق کد زیر در محیط بسکام پیکره بندی می شود:

Config Clock = Soft , Gosub = Sectic
Time= "_hour:_min:_sec""



 

متغییرهای _hour و _min و _sec متغییرهایی هستند که خود کامپایلر بسکام با پیکره بندی ساعت برای مشخص نمودن ساعت و دقیقه و ثانیه تعریف میکند.ما در این برنامه قصد داریم تنها مقادیر _hour و _min را بروی سون سگمنت نمایش دهیم.اما شما با درک برنامه ودر صورت علاقه می توانید مقدار _sec را نیز بر روی سون سگمنت نمایش دهید. توجه داشته باشید تا وقتی که کد Enable Interrupts را در محیط برنامه نویسی تایپ نکنید ساعت به جریان نمی افتد. Gosub = Sectic در واقع زیربرنامه ای است که میکرو هر یک ثانیه به سراغ آن رفته و دستورات موجود در آن را اجرا میکند. در این برنامه ما از 4 سون سگمنت آند مشترک تکی بهره برده ایم.هر کدام از این سون سگمنت ها دارای 10 پایه هستند.دو پایه از این 10 پایه مشترکا آند این سون سگمنت ها ، یک پایه مربوط به DAT سون سگمنت و7 پایه ی دیگر مربوط به کاتد ها هستند.برای ساختن اعداد باید کاتد ها را خاموش یا روشن میکنند.ما به طور قرار دادی به صورت مشخص شده در عکس زیر کاتد ها را نام گذاری میکنیم تا کار برنامه نویسی آسان تر گردد.
 
 

توجه کنید این نام گذاری کاملا قراردادی است و شما می توانید به صورتی که می خواهید نام گذاری کنید اما مبنای این برنامه نام گذاری اینگونه ی این 7 کاتد است. ما باید هر 7 کاتد همه ی سون سگمنت ها را به هم وصل کرده سپس آنها را به 7 پورت از پورت های میکرو متصل نماییم.و باید هر کدام از آند های سون سگمنت ها را به یک پورت میکرو متصل کنیم.پس ما برای راه اندازی سون سگمنت ها تنها به 11 پورت میکرو نیاز داریم. همان طور که گفتیم بعد از پیکره بندی ساعت داخلی میکرو با دو متغییر _hour و _min ( در این برنامه ) سرو کار داریم. می دانید این عدد ها می تواند یک رقمی یا دو رقمی باشند.اگر این عدد ها تنها مقادیری یک رقمی داشتند کار ما ساده بود اما چون مقادیری دو رقمی نیز پیدا می کنند برای نمایش آنها روی سون سگمنت به مشکل برخورد میکنیم. ما برای حل این مشکل در این برنامه هر یک از متغییر های _hour و _min را به دو متغییر دیگر تقسیم می کنیم تا نمایش اعداد روی سون سگمنت ها راحت تر شود. در این برنامه متغییر _hour به دو متغییر Yekan_h و Dahgan_h و متغییر _min به دو متغییر Yekan_m و Dahgan_m از طریق کد های زیر:

Tmp_h = _hour Mod 100
Dahgan_h = Tmp_h / 10
Yekan_h = Tmp_h Mod 10

Tmp_m = _min Mod 100
Dahgan_m = Tmp_m / 10
Yekan_m = Tmp_m Mod 10

تبدیل می شوند.در کدهای بالا Tmp یک متغییر واسط است. حال که برای هر سون سگمنت یک متغییر داریم نوبت به نمایش عدد ها روی سون سگمنت ها است.ما ابتدا عدد ها را با صفر و یک کردن 7 پورت مشخص شده می سازیم و مشخص می کنیم. مثلا در این برنامه برای ساختن عدد یک با ید این 7 پورت بصورت زیر باشند:

Portc.= 1 : Portd.= 0 : Portd.= 1 : Portd.= 1 : 
Portc.= 1 : Portc.= 1 : Portc.= 0

و حال کار اصلی میکرو:
1- روشن کردن سون سگمنت شماره ی یک(از سمت راست) و نشان دادن مقدار Yekan_m
2- خاموش کردن سون سگمنت شماره یک
3- روشن کردن سون سگمنت شماره دو ونشان دادن مقدار Dahgan_m
4- خاموش سون سگمنت شماره دو
5- روشن کردن سون سگمنت شماره سه ونشان دادن مقدار Yekan_h
6- خاموش سون سگمنت شماره سه
7- روشن کردن سون سگمنت شماره چهار و نشان دادن Dahgan_h
8- خاموش سون سگمنت شماره چهار
ما در این برنامه از متغییر واسط دیگری به نام Flag استفاده میکنیم.این متغییر هر بار مساوی با یکی از مقادیر: Yekan_m و Dahgan_m و Yekan_h و Dahgan_h است.قبلا ما مقادیر 0 تا 9 را برای Flag از طریق دستور Select Case Flag مشخص کردیم که در هر یک از این case ها با گذاشتن 0 یا 1 جلوی 7 پورت مشخص شده اعداد را ساخته ایم. در بالا دیدیم که میکرو آند سون سگمنت ها را به ترتیب از راست به چپ روشن و خاموش میکند و مقادیر مشخص را نمایش میدهد. اما در سرعت های پایین این خاموش و روشن شدن ها معلوم است و اعداد نمایش داده شده قابل تشخیص نیست.یعنی باید میکرو این 8 عمل را به دفعات زیاد در ثانیه انجام دهد.برای رفع این مشکل ما در این برنامه از طریق دستور:

Config Timer0 = Timer , Prescale = 8
Enable Timer0
On Timer0 7seg
Start Timer0

تایمرصفر میکرو را پیکره بندی می کنیم.اما متغییر 7seg در واقع پرچم سرریزی تایمر صفر است.با هر بار پرچم سرریزی تایمر صفر میکرو به سراغ زیر برنامه 7seg رفته و دستور موجود در آن ( که در این برنامه انجام همان 8 عمل ذکر شده در بالا است ) را اجرا میکند. حالا چشم ما قابل به تشخیص این روشن وخاموش شدن ها نیست.جالب است اگر یک دوربین جلوی این ساعت بگیرید می توانید این روشن و خاموش شدن ها را ببینید. شما این ساعت را می توانید روی هر سون سگمنتی اجرا کنید که ما در زیر نحوه استفاده این برنامه را برای انواع مختلف آن توضیح داده ایم: 1- برای سون سگمنت های کوچک: در این جا نیازی به ترانزیستور ندارید ومی توانید پورت ها را مستقیم به میکرو متصل کنید.فقط توجه کنید سون سگمنت ها جریانی بیشتر از mA20 نکشد، چون برای میکرو مشکل پیش می آید. 2- برای سون سگمنت های 5 ولت به بالا: در این صورت نیاز به ترانزیستور پیدا می کنید. به طوری که برای 7 بخش ( کاتد ها ) از C945 وبرای 4 بخش( آندها ) از ترانزیستور C945 به علاوه A1015 استفاده کنید.نحوه اتصال درشکل های زیر آمده است.

 

 

 

 جهت دانلود فایل پروتیوس اینجا کلیک کنید

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

 

 

منبع www.hlachini.com

 

برنامه ساعت فوق بطور کامل در زیر آورده شده است.

'-----------------------------------------------
'   the program of digital clock on 7seg-ment
'          wrote by:fahim faryabi
'               1387/11/16
'-----------------------------------------------
$regfile = "m8def.dat"
$crystal = 8000000
Config Timer0 = Timer , Prescale = 8
Config Portd = Output
Config Portc = Output
Config Portb = Output
Config Clock = Soft , Gosub = Sectic
Time= "01:01:00"
Config Debounce = 25
Enable Interrupts
Enable Timer0
On Timer0 7seg
Start Timer0
Dim Sel_7seg As Byte
Dim Dahgan_m As Byte
Dim Yekan_m As Byte
Dim Flag As Byte
Dim Tmp_m As Byte
Dim Dahgan_h As Byte
Dim Yekan_h As Byte
Dim Tmp_h As Byte
Ddrb.= 0 : Portb.= 1
Ddrd.= 0 : Portd.= 1
Declare Sub Sa_zyad
Declare Sub Da_zyad

Do

Debounce Pinb., 0 , Da_zyad , Sub
Debounce Pind., 0 , Sa_zyad , Sub

Tmp_h = _hour Mod 100
Dahgan_h = Tmp_h / 10
Yekan_h = Tmp_h Mod 10

Tmp_m = _min Mod 100
Dahgan_m = Tmp_m / 10
Yekan_m = Tmp_m Mod 10

If _hour = 13 Then
_hour = 01
End If

If _hour < 1 Then
_hour = 12
End If

If _min = 60 Then
_min = 0
End If

If _min < 0 Then
_min = 59
End If

Loop
End                       'end program

7seg:
Incr Sel_7seg
Select Case Sel_7seg
Case 1:
Portb.= 1 : Portb.= 0 : Portb.= 0 : Portd.= 0
Flag = Yekan_m
Case 2:
Portb.= 0 : Portb.= 1 : Portb.= 0 : Portd.= 0
Flag = Dahgan_m
Case 3:
Portb.= 0 : Portb.= 0 : Portb.= 1 : Portd.= 0
Flag = Yekan_h
Case 4:
Portb.= 0 : Portb.= 0 : Portb.= 0 : Portd.= 1
Flag = Dahgan_h
Sel_7seg = 0
End Select

Select Case Flag
Case 0:
Portc.= 1 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : 
Portc.= 0 : Portc.= 0 : Portc.= 0
Case 1:
Portc.= 1 : Portd.= 0 : Portd.= 1 : Portd.= 1 : 
Portc.= 1 : Portc.= 1 : Portc.= 0
Case 2 :
Portc.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 1 : 
Portc.= 0 : Portc.= 0 : Portc.= 1
Case 3:
Portc.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 1 : 
Portc.= 0 : Portc.= 1 : Portc.= 0
Case 4:
Portc.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 1 : Portd.= 0 : 
Portc.= 1 : Portc.= 1 : Portc.= 0
Case 5:
Portc.= 0 : Portd.= 1 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : 
Portc.= 0 : Portc.= 1 : Portc.= 0
Case 6:
Portc.= 0 : Portd.= 1 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : 
Portc.= 0 : Portc.= 0 : Portc.= 0
Case 7:
Portc.= 1 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 1 : 
Portc.= 1 : Portc.= 1 : Portc.= 0
Case 8:
Portc.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : 
Portc.= 0 : Portc.= 0 : Portc.= 0
Case 9:
Portc.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : Portd.= 0 : 
Portc.= 0 : Portc.= 1 : Portc.= 0
End Select
Return

Sub Sa_zyad
Incr _hour
End Sub

Sub Da_zyad
Incr _min
_sec = 0
End Sub

Sectic:
Toggle Portd.7
Toggle Portb.2
Return


 

 

 

اما از دیگرپورت های میکرو برای روشن وخاموش کردن DAT سون سگمنت ها به عنوان ثانیه شمار (شما می توانید از DAT های خود سون سگمنت ها نیز استفاده کنید ) واتصال کلید برای تنظیم ساعت و دقیقه بصورت زیر استفاده می کنیم: 1- برای ثانیه شمار در زیر برنامه Sectic دستور Toggle Portx.y ( در این برنامه Toggle Portd.7 و Toggle Portb.2 ) را قرار می دهیم.بدین صورت هر ثانیه DAT ها روشن و خاموش می شوند. 2-برای اتصال کلید ها از دستور زیر بهره می بریم:

Config Debounce = X

که X مقادیر معینی می پذیرد.در واقع Debounce یک لرزه گیر برای کلید است بطوری که اگر به مقدار X دست خود را روی کلید نگه ندارید زیر برنامه معیین اجرا نمی شود.استفاده از این دستور نیاز به کد های دیگر نیز دارد که به طور کامل در برنامه آمده اند. شما می توانید این ساعت را بصورت کوچک (برای ماشین)،رو میزی،دیواری درست کنید واز داشتن یک ساعت دیجیتال خوب لذت ببرید.

 

گورستانها و انواع قبرها
از بهترین جای آن شروع میکنیم که گورستان گبریان است.
خیلی از مردم عقیده دارند که قبرستان گبریان متعلق به کافران است ولی این موضوع درست نیست.
گبر یعنی غیر مسلمان و به کسانی که غیر مسلمان بوده اند بی دین گفته نمیشود. گبریان دین زردتشت داشتن.
حال میخواهیم ببینیم که قبرهای دوران قبل از اسلام به چه شکلی بوده اند و نوع دفن کردن اجساد به چه صورت بوده است. در زمان پیش از اسلام قبر زنها گرد و مدور بوده است و قبر مردها به صورت مستطیل بوده و قبر بچه ها به صورت مثلث بوده است. بعضی ها را نیز در خمره میگذاشتند.
در تمام قبرهای گبری حداقل یک کاسه آب و یک کاسه غذا گذاسته میشده است که کسی که میمیرد از گشنگی و تشنگی عذاب نکشد.
در بسیاری از قبرهای گبری لوازم مورد نیاز فرد نیز گذاشته میشده است که بستگی به پول داری یا بی پول بودن مرده است. مردگان پول دار ظروف طلا و اجناسی مانند شمشیر زره وخیلی چیزهای دیگر به همراه دارند ولی مردگان بی پول و بی بضاعت اموال کمتری با خود به همراه دارند یا اموال آنها از فلزات ارزشمند نیست.
نوع دیگر قبرها قبر پیغمبری است که اگر شما آن را بشکافید هیچ چیزی درون آن یافت نمیشود نه جنازه نه اموال. این قبرها چند پوش هستند و تازه از قبر راهی دارد برای جایی دیگر که جنازه و اموال آن در آنجا هست.
قبرهایی نیز وجود دارد که به صورت ایستاده است. این قبرها متعلق به یک سری از ایرانیان است که معتقد بودند آنها را باید ایستاده به خاک سپرد.
بسیاری از خلاف کاران را نیز به صورت ایستاده در میان دیوارهای قلعه ها و جاهای دیگر زنده به گور میکردند که خود اینها به نوعی قبر ایستاده تبدیل شده است.
بعضی از قبرها به صورت کشویی است که مربوط به رومیان است که در ایران با آئین خودشان دفن شده اند.
یک نوع قبر هم داریم که به آن قبر دخمه ای گفته میشود که نمونه آن در تخت رستم پیدا شده است.
جنازه قبرهای خمره ای همیشه به صورت نشسته بوده است و جنازه آنها را به صورت نشسته در خمره میگذاشتند و دفن میکردند.
وقتی در جنگها جنگجویان میمردند آنها را با اموال و لباسهایشان و زره دفن میکردندکه نمونه این قبرستان در چهاربداران در نزدکی مرز ترکیه موجود میباشد که شاه اسماعیل اول در جنگ با عثمانی شکست خورد و بیست و هفت هزار کشته داد که همه آنها با لباسهای رزمشان دفن شده بودند.
در گذشته ما گورستانهای دسته جمعی نیز داریم که متعلق به افراد مریض است. در جاهائی که وبا یا طاعون میآمده جنازه افراد را به صورت دسته جمعی دفن میکردند. در همینجا یک مطلب بسیار مهم را برایتان بگویم و آن اینکه کسانی که قبری را میشکافند خیلی باید مواظب باشند و بفهمنه که جنازه مریض هست یا نیست و حتماٌ باید استخوان شناس باشند و یا بتوانند استخوان اشخاص مریض را از استخوان افراد سالم تشخیص دهند تا با مشکلی مواجه نشوند.
همیشه وقتی میخواهید قبری را باز کنید حتماٌ از دستکش و ماسک حسابی استفاده کنید.
جنازه هایی که در غارها و ذاغه ها میباشد و جنازه هایی که در صحرا میباشد و جنازه هایی که در کوهستانها میباشد از نظر ماهیت کاملاٌ با هم متفاوت است.
هر قبرستان و هر کوری دارای اموال نمیباشد. چون بسیاری از مردم فقیر بوده اند و بدون اموال دفن میشدند.
در هر قبرستان تعدادی قبر سلطانی وجود دارد که دارای اموال میباشند که باید نتوانید آنها را تشخیص دهید و از روی بعضی شواهد تشخیص آنها امکان پذیر است.
اکثر گورستانها در سینه کشی ها و کنار رودخانه ها میباشد. در بسیاری از قبرستانها یک چهارطاقی نیز میباشد که نشان میدهد در میان آن چهار طاقی شخص مهمی فوت کرده است و اکثرا دارای اموال میباشند.
در ایران قبرهای یهودی نیز بسیار است که نوع قرار کرفتن سنگ آنها متفاوت است و میتوان از روی سنگ قبر فهمید که این قبر متعلق به یک یهودی است.(سنگ قبر یهودیان دارای فلش است).

پوست وانواع نوشته ها و نسخه ها
گنج نامه ها اکثرا روی سنگ است و بعد از آن به ترتیب روی پوست آهو و پوست گاو و گنج نامه های مهم که درباری بوده است بعد از سنگ بیشتر روی پوست کرگدن میباشد. ولی اکثر گنج نامه ها روی سنگ یشم حکاکی میشده است.
بیشتر نوشته های روی پوست را داغ میکردند و جوهر های مخصوصی بود که قابل شستشو بود و آب آنها را از بین نمیبرد که اکثر نوشته های روی پوست با این جوهر نوشته میشده است.
بعضی اوقات نوشته هائی رو میبینم روی پوست که با خون نوشته شده است.
اکثر نوشته های روی پوست با خون گنج نامه یا نسخه نیست و بیشتر آنها دعا هست و جزو طلسمات محسوب میشود و اکثرا با خون کفتر نوشته میشده است.
پس این مورد رو اشتباه نکنیم.
پوستها در زمان خود دباغی میشدند و مواد مخصوصی مانند رزین و روعن به آنها میخورده است که عمر پوست رو بالا میبرده و مقاومت آن را بسیار زیاد میکرده. این پوستها اگر در جای مناسب نگهداری شوند تا پنج هزار سال عمر میکنند.
پوستها را اکثرا در جای خشک یا داخل نی نگهداری میکردند و دو سر آن را می بستند و هر چه به پوست هوای کمتری برخور کند سالم تر میماند و عمر آن طولانی تر میشود.
ولی باز هم مگویم که هشتاد درصد گنج نامه ها روی سنگ نوشته میسده است.
آتشکده ها
آتش کده از زمان ظهور حضرت زرتشت که پیامبر ایرانیان فبل از اسلام بود درست شد.
بعضی ها به اشتباه فکر میکنند که ما ایرانیان در زمان قدیم آتش پرست بودیم در صورتی که این صحیح نیست. ایرانیان در زمان زرتشت به آتش احترام میگذاشتند و آن را سمبل میدانستند ، ولی در همان زمان هم یکتا پرست بودند. و به همین خاطر سمبل بودن آتشکده ها برپا شد و موبدینی در آتشکده ها شروع به خدمت کردند.
آتشکده ها با هیزم و روعن چراغ همیشه روشن بودهاند. و اگر آتشکده ای خاموش میشد موبد آن مجازات میشد.
موبدان از نظر قدرت دسته کمی از حکومت وقت نداشتند و حرف آنها در دربار بسیار برش داشت. و همچنین برای مردم.
اکثر آتشکده ها نوشته ای دارند به زبان پهلوی و تعداد کمی از آنها نوشته ای دارند به خط میخی.
آتشکده ها در آن زمانها به صورت امانت سرا نیز بوده است. اولین امانت آتشکده ها همان آتش برافراشته آن بوده که هیچ وقت نباید خاموش می شد. و دومین امانت آتشکده ها امانت مردم بوده است که به موبد در آتشکده سپرده میشد.
در آن زمانها چون بانکی وجود نداشت و موبدان مورد احترام و اعتماد مردم بودند ، مردم اموال اضافی خود را به آنها می سپردند یا زمانهائی که میخواستند به سفر بروند امانات خود را به موبدان میدادند و هر وقت که احتیاجی به آنها داشتند یا از سفر بر میگشتند آن را تقاضا میکردند و پس میگرفتند.
در زیر آتشکده ها مکانهائی بنا شده بود که از اموال مردم در برابر دزدان حفاضت کند و موبدان اموال امانتی مردم را در این مکانهای امن میگذاشتند. و رسیدی برای افراد صادر میکردند که بعد از مراجعت با نشان دادن رسید مال خود را دریافت کنند و موبد اموال را در مکانی مشخص دنفن میکرد و یک نوشته (نسخه) از اموال میکشید و در جائی محفوظ میگذاشت که اگر زمان طولانی شد مکان فراموش نشود و خیلی از نسخه ها به این صورت نوشته شد. که هم موبد مرد و هم صاحب مال نیامد و این سند باقی ماند و به صورت نسخه در آمد.
این اسناد جمع میشد و به فردی که به آن موبد موبدان میگفتند تحویل میشد که کل موبدان زیر نظر او بودند.
به طور مثال وزیر خسرو پرویز که خود یکی از موبدموبدان بوده است سلمان فارسی میباشد. و مطلب دیگر در مورد موبد موبدان این هست که آنها دانشمندان زمان خود بوده اند.
اوج شکوفائی آتشکده ها در زمان ساسانی میباشد و کل آتشکده ها دارای اطاقی در زیر خود بود که همیشه آتش در آنجا روشن بود.
نودو هشت درصد آتشکده ها دارای بار میباشند (البته اگر بار آنها نرفته باشد) در بهضی از مناطق که دزدان زیاد به آتشکده ها حمله میکردند و اموال آن را به سرقت میبردند ، اموال آتشکده در بیرون آن مدفون هست.
بیشتر آتشکده ها همیشه در روی بلندی بنا میشد که مردم بتوانند آتش رو ببینند.
تعدادی از آتشکده ها در زمانی که اعراب به ایران حمله کردند و مردم ایران مسلمان شدند به امامزاده تبدیل شد و اکثرا این امامزاده ها شجره ندارند.
در امام زاده هائی که کندوکاو میشود و در زیر آن اطاقی پیدا میشود که در آن دوده فراوان هست نشان میدهد که جزو همین آتشکده ها بودهاند.
در بعضی از آتشکدهها موبدان در آتشکده دفن میشدند و در بعضی از آنها در بیرون آتشکده و اکثر آتشکده ها در زیر خود راهرو و اطاقهای فراوان دارد که به جاهائی در اطراف میرود. و بارها و جنازه موبدان در آنها گذاشته می شده است.
تا اواخر دوران ساسانی و قبل از حمله اعراب به ایران آتشکده ها ساخته میشده است و زمانی که دین اسلام دین رسمی ایرانیان شد ، آتشکده ها از رونق افتادند
به خاطر اینکه مردم به زیارت آتشکده ها نروند و مورد احترام مردم نباشد ، بیشتر به صورت امامزاده در آمد و اشخاص مومن و با ایمان و یا زنان مومنه در این آتشکده ها دفن شدند که از آن به بعد مسلمانان به زیارت آنها میرفتند.
شکل ظاهری آتشکده ها مانند امامزاده های امروزی میباشد و اکثرا دارای گنبد و بارگاه بوده اند.
در آخر در مورد جائی دیگر که مورد پرستش ایرانیان بوده بگم و این مطلب رو به پایان ببریم. قلعه هائی که قلعه دختر نامیده میشود در اصل بنام یکی از خدایان (آناهیتا) بوده است و این قلعه ها نیز جای بسیار مقدسی برای ایرانیان زمان خویش بوده است.

دانلود پایان نامه منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان

 

 

 

 این پروژه در مورد منابع تغذیه سوئیچینگ با کنترل جریان می باشد. این نوع کنترل در نسل جدید منابع تغذیه سوئیچینگ کاملأ رواج یافته است. این پایان نامه در مورد انواع منابع تغذیه سوئیچینگ و مزایا و معایب هر یک از آنها و تفاوتهای بین انواع مختلف کنترل با حلقه های فیدبک و معرفی و طرز کار آی سی های PWM با کنترل جریان از شرکتهای مختلفی همچون: MICROCHIP – ON SEMICONDUCTOR TEXAS INSTRUMENT و غیره پرداخته است. این پروژه توسط دوست گرامی جناب مهندس رضا امیر سلمیانی برای ما ارسال شده است . این پایان نامه با فرمت Word ذخیره شده است و قابل ویرایش است .

بخش هایی که در این پایان نامه می خوانید :

 

بخش اول: مروری بر منابع تغذیه سوئیچینگ 

بخش دوم: اصول منابع تغذیه سوئیچینگ

بخش سوم: رگولاتورهای سوئیچینگ فاقد ترانسفورماتور ایزوله کننده 

بخش چهارم: رگولاتورهای سوئیچینگ با ترانسفورماتور ایزوله کننده 

بخش پنجم: مدارات مجتمع ( IC های ) کنترل کننده منابع تغذیه 

بخش ششم: ضمایم

 


دانلود

 

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

آموزش کار با استپر موتور یا موتور های پله ای

 

 

 

دانلود

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

 

با پیشرفت صنعت نیاز به قدرت و دقت بیشتر احساس شد و موتور ها نیز تغییر شکل دادند . برای مثال اگر قبلا فقط از موتور ها انتظار داشتیم چیزی را حرکت دهند امروزه از موتور ها انتظار داریم با دقت میلیمتری این کار را انجام دهند طوری که امروزه در اکثر ربات ها از آنها استفاده می شوند

استپ موتور نوعي موتور مثل موتورهای DC است که حرکت دورانی تولید می کند. با این تفاوت که استپ موتورها دارای حرکت دقیق و حساب شده تری هستند. این موتورها به صورت درجه ای دوران می کنند و با درجه های مختلف در بازار موجود هستند• موتورهای پله ای موجود در بازار معمولا در دو نوع ۵ یا ۶ سیم يافت مي شود . موتور ديسك سخت يك نمونه موتور پله‌اي است . كاربرد اصلي اين موتورها در كنترل موقعيت است . اين موتورها ساختار كنترلي ساده‌اي دارند. لذا در ساخت ربات كاربرد زيادي دارند. بطوريكه به تعداد پالسهايي كه به يكي از پايه‌هاي راه ‌انداز آن ارسال مي‌شود موتور به چپ يا راست مي‌چرخد.

مقاله ای کامل از روش کار موتور های پله ای یا استپ موتور و نحوه راه اندازی آنها برای شما آماده کرده ایم که می توانید در ادامه مطلب دانلود کنید .

 

 

پروژه ساعت دیجیتال با میکروکنترلر AVR به زبان بسکام

 

 

امروز پروژه ای جالب به زبان بسکام با میکروکنترلر AVR معرفی می کنیم که با ساعت های طراحی شده دیگر کمی متفاوت است .

 

 

 

دانلود

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

 

جذابیت این ساعت به این است که در کنار شمارشگر دیجیتال مانند ساعت های عقربه دار بجای هر ثانیه یک LED گذاشته است ، ربع های ساعت قرمز رنگ و هر 5 ثانیه LED زرد و بقیه ثانیه ها سبز رنگ . 
می توانید از این پروژه ساده برای اتاق خود استفاده کنید و با هزینه کم صاحب ساعتی دست ساز و زیبا شوید . 
 

دانلود پروژه ماشین حساب مهندسی با AVR به زبان C

 

 

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

 

 

این پروژه دارای 2 کیبرد می باشد که اولی مربوط به 4 عمل اصلی و دیگری دارای توابع مهندسی و مثلثاتی است و به همراه یک LCD که محاسبات را به زیبایی نمایش می دهد . این ماشین حساب یکی از کامل ترین پروژه های AVR می باشد و به زبان C نوشته شده است . به همراه این پروژه ما فایل سورس زبان سی و فایل کد ویژن به همراه فایل پروتئوس آن را برای شما قرار داده ایم . میکروکنترلر به کار رفته ATmega16 می باشد که در بازار فراوان وجود دارد . ماشین حساب مهندسی معرفی شده می تواند توابع زیر را انجام دهد :

Sin ,Cos , Tan ,Cot , Arc Sin , Arc Cos, Log , Sqrt, Exp

 

دانلود

دانلود آموزش نرم افزار Proteuse

 

 

همانطور که می دانید بهترین نرم افزار شبیه ساز و شاید محبوب ترین ، نرم افزار  Proteuse می باشد . این نرم افزار بیشتر بخاطر شبیه سازی پردازنده های قابل برنامه ریزی شهرت یافته است زیرا اکثر میکروکنترلرها را پشتیبانی می کند . از طرفی بخش دیگر این نرم افزار برای طراحی پشت فیبر مدار چاپی است . از این رو برای هر دانشجوی برق و الکترونیک و کامپیوتر لازم است که بر این نرم افزار پر کاربرد شبیه ساز مسلط باشد .

دانلود

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

دانلود کتاب آموزش نرم افزار Altium Designer 9

 

با توجه به کاربرد بالای نرم افزار Altium Designer و نیاز بالای مهندسان برق و الکترونیک به دانستن طرز استفاده از نرم افزار Altium Designer کتابی بسیار عالی در رابطه با آموزش کار با نرم افزار Altium Designer را برای شما آماده کردیم

دانلود

 

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

 

آموزش نرم افزار Bascom + AVR

 

 

همانطور که می دانید زبان بیسیک و سی پر طرفدار ترین زبان های برنامه نویسی می باشند و AVR هم که میکروکنترلر مورد علاقه و خوش دست دانشجویان ایرانی است . زبان بیسیک زبان ساده و قابل فهم برای افراد تازه کار است . از طرفی کاربرد زیادی هم می تواند در مقیاس بالایی داشته باشد .

این کتاب که از آموزش نصب نرم افزار Bascom گرفته تا آموزش برنامه نویسی آن به همراه تصاویر زیادی از محیط برنامه برای شما آماده کرده ایم . اگر به تازگی قصد دارید به دنیای میکرو کنترلر ها پا بگذارید این کتاب مقدماتی را به شما پیشنهاد می کنیم .

 

دانلود

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

دانلود کتاب جامع آموزش نرم افزار CodeVision AVR

 

کتاب آموزشی CodeVision AVR کتابی کامل می باشد که در آن کار با نرم افزار کدویژن بصورت کامل بیان شده است . در ابتدای آن با ساختار کامل AVR و سخت افزار AVR آَشنا خواهید شد . همچنین مختصری در رابطه با نحوه اتصال میکروکنترلر AVR به LCD و ارتباط سریال را فرا خواهید گرفت .  طرز تست برنامه در برنامه AVR Studio  که آخرین مرحله قبل از کامپایل برنامه است را می آموزید . و تمامی منو ها و تنظیمات برنامه Code Vision AVR را در این کتاب خواهید آموخت . این کتاب توسط مهندس امیر ره افروز نوشته شده است .

 

دانلود

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

 

دانلود کتاب آموزش نرم افزار Protel99SE

 

 

 

دانلود

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

 

نرم افزار پروتل اولین و پر قدرت ترین نرم افزار طراحی فیبر مدار چاپی است که در اکثر دانشگاه ها تدریس می شود . البته این نرم افزار خیلی قدیمی می باشد و بعد از مدتی به Protel DXP تغییر نام داد و در حال حاضر با نام نرم افزار Altium Designer معروف است و هیچ رقیب قدرتمندی برایش وجود ندارد . ولی به خاطر اینکه در اکثر دانشگاه ها و آموزشکده ها نسخه قدیمی آن تدریس می شود ما کتاب آموزشی این نسخه را نیز برای شما فراهم کردیم . البته اگر دنبال آموزش های نسخه های جدید هم هستید در سایت وجود دارد و می توانید از آنها استفاده نمایید .

دانلود 200 مدار الکترونیکی جذاب با ترانزیستور

 

 

دانلود فایل

پسورد تمامی فایل ها  http://puls.loxblog.com

50 مدار الکترونیکی با ای سی 555

 

 

 

 

 

دانلود فایل

پسورد تمامی فایل ها http://puls.loxblog.com

 

آی سی 555 به آی سی تایمر نیز معروف است و انواع تایمرها و نوسان سازها را می توان به وسیله آن تحقق بخشید. مدار موجود به صورت نوسان ساز کار می کند وبا توجه به مقادیر C و R فرکانس نوسان را می توان تعیین کرد، بدین ترتیب که مدت زمان یک یا صفربودن پالسهای خروجی این آی سی با یک خازن تعیین می شود که همان مدت زمان شارژ ودشارژ شدن خازن توسط یک مقاومت است . با در اختیار داشتن مقادیر ظرفیت خازن و اندازه مقاومت، این زمانها را می توان با دقت زیاد محاسبه کرد. متاسفانه دانشجویان و مهندسان فقط از نحوه کار این آی سی با خبر هستند و از مدارات و استفاده های آن بی خبرند .

 

بخاطر آشنایی شما با طرز استفاده از آی سی 555 ما 50 مدار جالب که 100 در صد عملی هستند را بصورت یک PDF به همراه یک مقاله فارسی در رابطه با عملکرد IC 555 برای شما آماده نموده ایم .

 

توضیحات بیشتر در مورد آی سی 555 :

ولتاژ تغذیه IC چیزی بین 5 تا 15 ولت و حداکثر 18 ولت است . خروجی این IC (پایه 3) دارای دو سطح ولتاژ بالا ( نزدیک به  VCC) و پائین ( نزدیک به GND) است .و باری را که تا 200 میلی آمپر جریان بکشد ، می تواند تغذیه کند.از این رو مستقیما بسیاری از رله ها و یا بلندگوها و... رابدون استفاده از طبقات تقویت کننده جریان اضافی با این IC می توان تحریک نمود.برای بررسی نحوه کار IC ابتدا مدار داخلی آن را به صورت شکاتیک بررسی می کنیم.


الف)- تغذیه :
پایه 8 به یک ولتاژ مثبت و پایه 1 به زمین وصل می شود.تا تغذیه IC فراهم گردد (در شمای داخلی خطوط تغذیه فلیپ فلاپ ، مقایسه کننده ، بافر تقویت کننده جریان و VREF رسم نشده است)با توجه به شکل ولتاژ VCC روی سه عدد مقاومت 5 کیلو اهمی (وجه تسمیه این IC یعنی 555) تقسیم شده و با توجه به امپدانس ورودی زیاد مقایسه کننده­ها ، ولتاژهای 2/3VCC و VCC/3 را به ترتیب در ورودی منفی تقویت کننده اول و ورودی مثبت مقایسه کننده دوم بوجود می­آورد.

ب­)- خروجی:
پایه 3 از طریق یک تقویت کننده جریان ولتاژ خروجی فلیپ فلاپ را برای استفاده در خارج IC منتقل می کند.


ج)- تریگر:
چنانچه ولتاژ پایه 2 از VCC/3 کمتر شود ،با توجه به ورودی های مقایسه کننده آنالوگ دوم خروجی این این مقایسه کننده بالا رفته و باعث ست شدن فلیپ فلاپ Q=1 ( که با لبه بالا رونده کار می کند)می گردد.یعنی خروجی فلیپ فلاپ یا خروجی خود IC در این حالت بالا می رود و حتی اگر ولتاژ پایه 2 باز هم از VCC/3 بیشتر شود و خروجی مقایسه کننده پایین بیاید تغییری در خروجی مشاهده نمی­شود.


د)-ترشولد :
چنانچه ولتاژ پایه 6 از 2/3VCC ( یا ولتاژ پایه 5( بیشتر شود ، با توجه به ورودی های مقایسه کننده­ی اول ،خروجی مقایسه کننده High شده و فلیپ فلاپ را Reset و خروجی IC را صفر می کند.


ه )-دشارژ :
همانطور که از روی شکل پیداست، هنگامی که فلیپ فلاپ ست باشد خروجی Q' فلیپ فلاپ ترانزیستور Q1 را قطع خواهد کرد (ولتاژ بیس صفر می شود)اما در هنگام Reset ترازیستور اشباع شده ، پایه 7 به زمین وصل می­شود . از این عمل بیشتر برای تخلیه خازن و رفتن به سیکل بعدی تایمینگ استفاده می شود .ولی بسته به نوع مدار و نظر طراح ، می تواند استفاده های دیگری هم داشته باشد .


و) کنترل ولتاژ:
اگر بخواهیم ولتاژ آستانه بالایی (ترشولد Vu ) و آستانه پایینی (تریگر Vl) موجود در ورودی منفی مقایسه کننده اول و ورودی مثبت مقایسه کننده دوم ،همان 2/3VCC و VCC/3 بماند با این پایه )5( کاری نداریم فقط برای تثبیت تغییرات ناگهانی ولتاژ ( ناشی از عدم تثبیت تغذیه یا عوامل دیگر بخصوص در زمان تغییر وضعیت فلیپ فلاپ) این پایه را با یک خازن 0.001 تا 0.1 میکرو فاراد با کیفیت خوب وصل می کنیم .آزاد گذاشتن این پایه در فرکانس های کم و جاهائیکه منبع تغذیه دارای تثبیت خوبی است و نویز کم است ، اشکالی ندارد . و اما چنانچه بخواهیم ولتاژ های آستانه را خودمان تغییر داده یا کنترل کنیم با اعمال هر منبع ولتاژی ( با مقاومت داخلی در حدود کمتر از 5 کیلو اهم) به پایه 5 ،همان ولتاژ برابر Vu و نصف آن برابر Vlخواهد بود . از این پایه برای مدولاسیون پهنای پالس یا کنترل تاخیر بوسیله ولتاژ و. .. استفاده می شود .


ز) Reset:
پایه 4 در صورت عدم استفاده معمولا با یک مقاومت یا به طور مستقیم به پایه 8 (VCC) وصل میشود ، تا احتمالا نویز یا الکریسیته القائی باعث تحریک ناخواسته آن نشود .در صورتیکه بخواهیم از این پایه استفاده کنیم معمولا آن را با یک مقاومت به Vcc وصل می کنیم و هنگامیکه این پایه حتی برای یک لحظه زمین کنیم ،ترانزیستور Q2 اشباع شده Vref رابه فلیپ فلاپ اعمال کرده باعث رست شدن آن می شود . Reset شدن فلیپ فلاپ توسط پایه 4 مستقل از وضعیت پایه های 2و6 بوده و خروجی IC حتما Low می شود
.

 

شاید برای خیلی از شما دوستان سوال پیش اومده باشه در گذشته که فلزیاب نبوده پس به چه روش هایی گنج های زیر زمین رو پیدا می کردند و خیلی چیزهای دیگه در این رابطه .....

درسته که در گذشته مثل الان دستگاهای گنج یاب یا فلزیاب پیشرفته وجود نداشته اما کاشفان گنج در روزگاران بسیار دور هم برای خود روش های داشتند که خیلی از شما دوستان تا به حال نشنیده اید یکی از این روش ها شاقول است . البته شاقول هایی که در موردش می خواهیم در اینجا صحبت کنیم دستگاههای فلزیاب شاقولی امروزه از گذشته سر چشمه گرفته شده . در گذشته به این روش رایج بوده که یک قطعه طلا مثلا به .....



ادامه مطلب ...
برچسب:ساروج, :: ::  نويسنده : حامد

 

ساروج از ابتکارات معماران ایرانی در دوران بسیار کهن است. برای ساختن آن نخست خاک رس و آهک را به نسبت شش و چهار مخلوط می‌کنند و گلی سفت می‌سازند و دو روز آن را ورز می‌دهند. بعد، قسمتی از خاکستر کوره‌های حمام را با مقداری مواد الیافی لوئی (تخم و پرزهای نوعی نی است) به آن اضافه می‌کنند و مخلوط تازه را با چوبهایی به قطر ده سانتیمتر می‌کوبند تا به خوبی باهم عجین شوند.
در دروان گذشته، ساروج از اهمیت خاصی برخوردار بوده و جهت ساختن حوض ، پل، آب انبار، برکه گرمابه و بنای خانه و سد کاربرد داشته‌است. ساروج یکی از مصالح قدیمی مصرف شده در ایران و بعضی کشورهای کنارهٔ خلیج فارس می‌باشد که تاریخ شروع کاربرد دقیق آن را نمی‌توان حدس زد، ولی نمونه‌هایی ۷۰۰ ساله از ساروج هم‌اکنون در نقاط مختلف ایران یافت می‌شوند.

یکسری از سکه های یافت شده توسط دستگاه ها در ایران

برچسب:خط یونانی, :: ::  نويسنده : حامد

خط یونانی

 

برچسب:خط ترتال, :: ::  نويسنده : حامد

خط ترتال

 

برچسب:خط طرزجی, :: ::  نويسنده : حامد

خط طرزجی

 

برچسب:خط تحلیل, :: ::  نويسنده : حامد

خط تحلیل

 

برچسب:خط سریانی, :: ::  نويسنده : حامد

خط سریانی

 

برچسب:خط شاناق, :: ::  نويسنده : حامد

خط شاناق

 

برچسب:خط صینی, :: ::  نويسنده : حامد

خط صینی

 

خط سیمیای صغیر

 

خط سیمیای کبیر

 

خط مشجر ( سروک )

 

خط سابع از عبرانی

 

برچسب:خط رومی, :: ::  نويسنده : حامد

خط رومی

 

موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 51
بازدید کل : 1436217
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1